Pracovníci a kontakty
- Anna SLIMÁKOVÁ, Mgr.
- Antónia IĽKIVOVÁ, PhDr.
- Dominika Tulejová,Mgr.
Mobil:
E-mail: ostrovanytsp@gmail.com
Terénny pracovníci:
- Katarína Kolarčíková, Bc
- Libuša Duždová
- Nikola Kalejová
Adresa :
Obec Ostrovany
Ostrovany Hlavná č. 60/29
082 22 p. Šarišské Michaľany
Telefón: +421 51 489 22 31
Mobil: 0905 848 695
Úradné hodiny:
Pondelok 7:30 - 12:00 12:30 - 15:30Utorok 7:30 - 12:00 12:30 - 15:30
Streda 7:30 - 12:00 12:30 - 17:00
Štvrtok 7:30 - 12:00 12:30 - 15:30
Piatok 7:30 - 12:00 12:30 - 14:00
Terénna sociálna práca – odborná činnosť, ktorá je prevažne vykonávaná v prirodzenom prostredí klienta (v byte, komunite, vo voľnom priestranstve) a je zameraná na prevenciu sociálneho vylúčenia alebo jeho prehlbovania. Je zameraná na uľahčovanie života, sprevádzanie v ťažkých životných situáciách a zmierňovanie dopadov zlej sociálnej situácie, chudoby a sociálneho vylúčenia. Má charakter priamej sociálnej práce s človekom, ktorá sa vykonáva v kontexte jeho primárneho prostredia rodiny, resp. iných blízkych sociálnych väzieb, je orientovaná na človeka, rešpektuje jeho potreby, návrhy na riešenie problému a stavia na schopnostiach a mobilizácii jeho vnútorných síl. Terénna sociálna práca je zameraná primárne na prácu s jednotlivcom a jeho sociálnym prostredím (rodina, skupiny, komunita), ale presahuje svoje hranice v činnostiach smerujúcich k rozvoju lokality /komunity, presadzovaniu práv a záujmov cieľových skupín na lokálnej úrovni.
Terénna práca - činnosť vykonávaná v prirodzenom prostredí človeka (v byte, komunite, vo voľnom priestranstve) zameraná na podporu aktivít, ktoré smerujú k zmierneniu dôsledkov sociálneho vylúčenia a chudoby. Terénna práca je zameraná primárne na prácu s jednotlivcom a jeho sociálne prostredie (rodina, skupina, komunita), ale presahuje svoje hranice v činnostiach smerujúcich k rozvoju lokality /komunity, presadzovaniu práv a záujmov cieľových skupín na lokálnej úrovni.
Terénny sociálny pracovník (TSP) – v pracovnoprávnom vzťahu s obcou, v rámci svojej činnosti vyhľadáva a kontaktuje jednotlivcov a rodiny so sociálnymi problémami, posudzuje životné situácie ľudí v kontexte ich sociálnych vzťahov, poskytuje základné informácie v krízových situáciách a podporu pri zabezpečovaní služby, poskytuje sociálnu intervenciu a plánuje proces riešenia sociálneho problému, poskytuje poradenský proces pre jednotlivcov a skupiny, sprostredkúva kontakt s aktérmi v spoločenskom prostredí (inštitúciami a odborníkmi), ktorých sa týka daný sociálny problém, poskytuje pomoc pri riešení osobných záležitostí, spolupracuje s inštitúciami (MVO, školami, exekútormi a pod.). Práca v prirodzenom prostredí klienta vytvára priestor na zapojenie celej rodiny, príp. komunity. Poskytuje priestor na skupinovú prácu. Vstup do súkromného priestoru jednotlivca, rodín a spoločenstva kladie vysoké nároky na profesionálne zručnosti pracovníka a vyžaduje si dodržiavanie etických zásad a princípov správania sa. TSP vykonáva súbory činností na rôznych úrovniach: priamu prácu s klientom, nepriame aktivity v prospech prijímateľov sociálnych služieb, aktivity v prospech vlastného profesionálneho rozvoja.
Terénny pracovník (TP) - v pracovnoprávnom vzťahu s obcou, v rámci svojej činnosti asistuje TSP pri výkone jeho činnosti podľa jeho pokynov a pod jeho metodickým vedením. Samostatne poskytuje príslušníkom marginalizovaných rómskych komunít hlavne pomoc v problémových alebo krízovýchsituáciách, ktoré je potrebné riešiť v danom čase a mieste bez potreby dlhodobejšieho plánovania. Zároveň kontaktuje a pripravuje potenciálnych klientov na terénnu sociálnu prácu, ktorá už je dlhodobejšia a plánovaná. Terénny pracovník sprevádza klientov pri využívaní iných nástrojov sociálnej inklúzie, sociálnych služieb a služieb zamestnanosti.
Náplň práce terénneho sociálneho pracovníka
- aktívne vyhľadáva a kontaktuje potenciálnych klientov, jednotlivcov a rodina so
sociálnymi problémami v rámci cieľovej skupiny,
- odborne posudzuje životné situácie človeka, osôb v kontexte ich sociálnych vzťahov,
- poskytuje základné informácie v krízových situáciách a podpora pri zabezpečovaní
potrebných sociálnych služieb,
- vytvára a realizuje plány práce s klientom, poskytuje sociálne intervencie a plánuje
proces riešenia sociálneho problému, sprostredkúva kontakt s aktérmi
v spoločenskom prostredí, ktorých sa týka daný sociálny problém,
- pomáha pri riešení osobných záležitostí, realizuje individuálny a skupinový
poradenský proces,
- poskytuje pomoc pri riešení osobných záležitostí, vrátane koordinácie potrebných
sociálnych, pedagogických, psychologických, zdravotných a iných služieb
v záujme klienta,
- poskytuje krízovú intervenciu,
- sprevádza klienta do jednotlivých inštitúcií, pričom kladie dôraz na podporu
jeho autonómie a sebestačnosti,
- orientuje sa v aktuálne platnej legislatíve,
- facilitácia (uľahčovanie , zjednodušovanie) pri riešení konfliktov v lokalite,
- case management:
a) Individuálny case management
Terénny sociálny pracovník (TSP) vedie sám klientov v prípad a ručí za kvalitu
zvolených postupov, spoločne s klientom volí, kedy a aká sociálna služba,
inštitúcia, organizácia „vstúpi“ do riešenia klientovej zákazky.
b) Týmový case management
Vnútorný CM - charakterizuje spoluprácu v rámci týmu organizácie - na riešení
situácie klienta sa podieľa niekoľko služieb jednej organizácie.
Vonkajší CM - na riešení situácie klienta sa podieľajú ďalšie subjekty, ktoré
tvoria tým s rôznou mierou zapojenia.
- administratívne spracováva výkon svojej práce, eviduje priame prípadové práce,
- zbiera dáta v lokalite, v spolupráci s RK,
- koordinuje pracovné aktivity s vedením samosprávy v obci a s ostatnými zainteresovanými
verejnými a neziskovými inštitúciami,
- dokáže sa priebežne vzdelávať a udržiavať si odbornú spôsobilosť.
Náplň práce terénneho pracovníka
- asistuje terénnemu sociálnemu pracovníkovi pri výkone jeho povinností,
- pod vedením terénneho sociálneho pracovníka aktívne vyhľadáva
a kontaktuje potenciálnych klientov, osoby so sociálnymi problémami,
- pomáha v problémových alebo krízových situáciách, poskytuje pomoc
pri výkone opatrení v oblasti primárnej prevencie klientov,
- poskytuje informácie smerujúce k riešeniu nepriaznivej sociálnej situácie
prostredníctvom sociálnych služieb, informácie o základných právach
a povinnostiach,
- sprevádza klientov v rámci riešenia ich sociálnych problémov,
- pripravuje stretnutia s rodinami klientov,
- približuje kultúrny kontext lokálnej komunity terénnemu sociálnemu pracovníkovi,
- vytvára sociálne a spoločenské kontakty a aktivizuje klientov pod
vedením sociálneho pracovníka,
- uľahčuje komunikáciu a sprostredkovanie kontaktov v komunite,
- administratívne spracúva výkon svojej práce,
- zbiera dáta v lokalite, v spolupráci s terénnym sociálnym pracovníkom,
- podieľa sa na opatreniach v oblasti primárnej prevencie,
- konzultuje s terénnym sociálnym pracovníkom postupy v rámci svojho
metodického vedenia,
- spolupracuje s koordinátorom terénnej sociálnej práce,
- riadi sa usmerneniami terénneho sociálneho pracovníka,
- dokáže sa priebežne vzdelávať a udržiavať si odbornú spôsobilosť.